Irreversible Blu-Ray test

September 3, 2017

(Article en français disponible en bas de page) 

 

 


As we already told it in our last news, Eagle Pictures released a Blu-Ray of Irreversible in Italy. 

 

 

Specs:

Format : 2.35:1 / 24fps/ 1080p
Language : Italian 5.1 DTS HD Master Audio / French 5.1 DTS HD Master Audio
Subtitles : Italian

Extras : No extra features.

Region : B

 

This test will mostly be a comparison between the Italian Blu-ray and the French DVD released in 2002. Before reading further, please note that this post is neither sponsored in anyway by Eagle Pictures nor StudioCanal. 

 

• Credits 

Since it's probably the easiest thing to remaster, every texts and credits look neat compared to the rather "blury" texts from the DVD.

Actually, and we can easily understand why, they didn't "remaster" the credits from the original film but remade them entirely. We can notice a slight change in its layout (letters seem taller) but we can especially notice that some texts has changed : 

 

• In 2002, Doerig and Lotz were credited for designing "Robe d'Alex"  (Alex's dress) (in the middle) :

 • In 2017, Doerig and Lotz are credited for designing "Robe Monica" (Monica dress)... We can't tell if it's a mistake or not... But a sure thing is that Monica Bellucci is now the only one whose both name and first name are mentioned in the credits. 

While watching at the credits, we hear that basses seems way deeper than in the DVD, which is a pretty good thing. In the Blu-Ray, we can notice that yellowish texts become lighter : 
 

 

 

• Noise

The first thing we notice when watching Irreversible is that the whole movie is very dark - not only its subject but also its lighting - until the brightful "ending" scene. If I love the Super-16mm (amplified to 35mm) noise of the film, I still wanted to check the Blu-ray to see how they dealt with it. Here are a few screenshots that compare the noise in the DVD and in the Blu-Ray. Click on the pictures to enlarge them. You'll notice that the DVD has short "side bars". They disappear on the Blu-Ray and now, the film takes the whole width of the screen. 
 

 • Conclusion 

The work done on this copy is rather well-made and is probably one of the best (digital) copy ever made. We'll also note the following points: the Blu-Ray has slightly more reddish colors. A few shots are way less noisy than the DVD (especially the first screen capture) while others have way more noise. Hard to say if it's due to the digitisation, or if it's the original noise from the film. A regret though, this edition could have a few extra features (at least those which were on the French DVD : Audio commentary by Gaspar Noé / Making-Of the SFX / Cut scenes / Shortfilm : Intoxication, starring Stéphane Drouot / 2 music videos / trailer / teasers)  

 

Comme nous vous l'avions déjà dit dans notre dernière info, Eagle Pictures a sorti un blu-ray d'Irréversible en Italie.

 

Spécifications techniques :

Format : 2.35:1 / 24ips/ 1080p
Langue : Italien 5.1 DTS HD Master Audio / Français 5.1 DTS HD Master Audio
Sous-titres : Italien

Bonus : Pas de bonus

Région : B


Ce test sera surtout une comparaison entre le Blu-ray italien et le DVD Français sorti en 2002. Avant de lire plus loin, merci de noter que cet article n'est ni sponsorisé par Eagle Pictures, ni par StudioCanal.

 

• Générique 

Comme c'est probablement la chose la plus simple à remasteriser, tous les textes et génériques sont nets comparés aux textes plutôt "flous" du DVD.
En fait, et on peut facilement le comprendre, ils n'ont pas "remasterisé" le générique depuis le film original mais l'ont recréé entièrement. On peut remarquer un léger changement de mise en page (les lettres semblent plus hautes) mais on peut surtout remarquer qu'un texte a changé : 
 

• En 2002, Doerig et Lotz étaient crédité.es pour le design de la "Robe d'Alex" (voir au milieu) :

 • En 2017, Doerig et Lotz sont crédité.es pour le design de la "Robe Monica"... On ne peut pas dire s'il s'agit d'une erreur ou non... Mais une chose sûre, c'est que Monica Bellucci est maintenant la seule dont le nom et le prénom figurent tous les deux dans le générique. 

En regardant le générique, on entend que les basses semblent plus profondes que le DVD, ce qui est plutôt bon signe. Sur le Blu-ray, on remarque que les textes jaunâtres deviennent plus clairs : 
 

 

 

• Grain

La première chose que l'on remarque en regardant Irréversible est que tout le film est très sombre - pas seulement son sujet, mais aussi sa lumière - jusqu'à la scène "finale" lumineuse. Si j'adore le grain du film Super 16mm (gonflé en 35mm), je voulais tout de même vérifier le Blu-ray pour voir comment ont-ils géré. Ci-dessous, quelques captures d'écran comparant le DVD au Bly-ray. Cliquez sur les photos pour les agrandir.Vous remarquerez que les DVD ont des petites bandes noires sur les côtés. Elles disparaissent dans le Blu-ray, sur lequel le film prend toute la largeur.
 

 

• Conclusion 

Le travail effectué sur cette copie est de plutôt bonne facture et reste probablement une des meilleures copies (numériques) existantes à ce jour. On notera également les points suivants : le Blu-Ray offre des couleurs légèrement plus rougeâtres. Certains plans sont beaucoup moins granuleux que la copie DVD (notamment la première capture d'écran) quand d'autres ont un grain plus présent. Difficile à dire s'il s'agit d'un grain dû à la numérisation, ou s'il s'agit du grain originel de la pellicule. 
Un regret cependant, cette édition aurait pu contenir quelques bonus (au moins ceux qui étaient sur le DVD Français : Commentaire audio de Gaspar Noé / Reportage sur les effets spéciaux / Scènes coupées / Court-métrage : Intoxication avec Stéphane Drouot / 2 clips vidéos / Bande-annonce / teasers )

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